Op dinsdag 26 maart 2024 is de derde landelijke dag Gecijferdheid Telt Mee! We zetten dit jaar 5 domeinen centraal: onderwijs, financiën, burgerschap, werk en gezondheid. Bij elk van de domeinen bespreken we de rol van gecijferdheid en de praktijken om deze basisvaardigheid te versterken. Het belooft een dag vol inspiratie, kennisdeling en uitwisseling te worden over gecijferdheid als cruciale basisvaardigheid.

Kom je ook?

Begeleid jij volwassenen bij het versterken van hun basisvaardigheden? Ben jij docent, trainer, voorlichter of vrijwilliger op het gebied van volwasseneducatie, onderwijs, ondernemerschap, huishoudfinanciën, gezondheidszorg en burgerschap?  Wil jij praktische handvatten, inspiratie en kennis opdoen over hoe je gecijferdheid kan integreren binnen je organisatie, beleid en/of aanbod basisvaardigheden? Neem dan deel aan de landelijke dag Gecijferdheid in context! De aanmelding is gesloten.

PROGRAMMA 26 MAART 2024

09.30 – 10.00 uur

Inloop met koffie en thee

10.00 – 11.15 uur

Welkom, plenaire lezing en panelgesprek met o.a.

11.15 – 11.30 uur

Koffie- en theepauze

11.30 – 12.15 uur

Parallel lezingen

  • Gecijferdheid in het mbo-onderwijs
  • Gecijferdheid in het MKB
  • Gecijferdheid, stress en schuldenproblematiek
  • Gecijferdheid en gezondheid
  • Gecijferdheid en burgerschap: Tour door de bibliotheek

12.15 – 13.15 uur

Lunch en inspiratieplein

13.15 – 15.00 uur

Werksessies o.b.v. design thinking.

Tijdens deze werksessie gaan we creatief met elkaar aan de slag! Samen verkennen  we de uitdagingen per domein, en bundelen we onze krachten om innovatieve oplossingen te bedenken voor deze uitdagingen.

15.00 – 15.45 uur

Plenaire terugkoppeling en afsluiting

15.45 – 16.30 uur

Netwerkborrel

Lezingen

Plenaire lezing Gecijferdheid in context – Lonneke Boels (Hogeschool Utrecht)

Ontdek met Lonneke Boels de cruciale rol van gecijferdheid in het dagelijkse leven. Zij deelt recent onderzoek en toont met praktijkvoorbeelden hoe essentieel gecijferdheid is in de onze maatschappij. Ze gaat in op de kloof tussen overheidsbeleid en praktijkaanbod en wat mensen die moeite hebben met gecijferdheid wel kunnen. Lonneke Boels neemt met u een kijkje in de keuken van effectieve ondersteuningsmaterialen voor het versterken van gecijferdheid in volwasseneducatie in Nederland en andere landen. In haar presentatie verkent zij de vijf kerndomeinen van deze conferentie: maatschappelijk leven en burgerschap, financiën, gezondheid, de werkplek en onderwijs als basis voor de daaropvolgende paneldiscussie met deskundigen op deze vijf terreinen. 

Gecijferdheid in het mbo-onderwijs – Marjan Oort (Aeres MBO)

Waar komt gecijferdheid voor in het onderwijs? In veel beroepen krijg je te maken met gecijferdheid. In het onderwijs willen we dat alle mensen zich kunnen redden in de maatschappij. Daarom willen we dat iedereen kan omgaan met gecijferdheid. In het MBO, maar ook in het volwassenonderwijs komen veel leerlingen/studenten binnen met achterstanden op gecijferdheid.  Bij gecijferdheid gaat het niet zozeer om rekensommetjes maken, maar om situaties waarin getallen, maten en verbanden een rol spelen. Wat kun je doen om de leerlingen/ studenten of volwassenen te helpen? Bij ons op school hebben we een werkwijze ontwikkeld. We slaan een brug tussen rekenen en praktijkvakken zoals biologie, veehouderij, akkerbouw, hovenier, loonwerk en economie. In de lezing ga ik vertellen over onze werkwijze, de gedachte erachter en op welke manier we dit kunnen toepassen in het volwassenonderwijs.  

Gecijferdheid in het MKB – Bas van Klompenburg & Reint van der Vlis (Stichting Lezen en Schrijven)

De lezing gaat over het belang van gecijferdheid en basisvaardigheden binnen de context van werknemersvaardigheden. We delen ervaringen uit het project MKB-actieLAB dat door stichting Lezen en Schrijven is uitgevoerd. We bespreken waarom het zo belangrijk is voor ondernemers om hier aandacht voor te hebben. Met praktijkvoorbeelden en handige inzichten, laat de lezing zien hoe het versterken van deze vaardigheden niet alleen individuele ondernemers helpt, maar ook het hele MKB. Geschikt voor iedereen die wil begrijpen hoe een beetje cijfer-slimheid en basisvaardigheden de economische game voor het MKB kunnen veranderen.

Gecijferdheid, stress en schuldenproblematiek – Rosanne Oomkens (Hogeschool Utrecht)

Er is een samenhang tussen gecijferdheid, financiële vaardigheden en schuldenproblematiek. Maar liefst 1 op de 5 jongeren van 18 tot 26 jaar heeft te maken met ernstige betalingsproblemen. Dit kan leiden tot geldstress. Chronische stress kan een stevige wissel trekken op ons denken, doen en gezondheid. Recent zien we dat steeds meer jongeren in de financiële problemen komen, doordat zij de risico’s van kopen op afbetaling niet overzien en zij uitgesteld betalen steeds normaler lijken te vinden. In deze lezing reflecteert dr. Rosanne Oomkens, associate lector schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht, op de complexe dynamiek tussen schulden, gecijferdheid, financiële vaardigheden en stress en verder ook de rol die preventie hierin kan spelen. 

Gecijferdheid en gezondheid – Monique Heijmans (Nivel)

Van mensen wordt steeds meer verwacht dat zij zelf actief keuzes maken ten aanzien van hun gezondheid en zorg zowel thuis als in de spreekkamer. Voor veel gezondheidsgerelateerde beslissingen is het van essentieel belang dat mensen over voldoende informatie beschikken en deze kunnen begrijpen en toepassen. We noemen dit gezondheidsvaardigheden. Het goed kunnen begrijpen en afwegen van informatie is echter complex, zeker voor mensen waarbij gezondheidsvaardigheden beperkt zijn.  In de presentatie gaan we in op de meest voorkomende problemen van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden bij het begrijpen en gebruiken van informatie in de zorg en de rol die gecijferdheid  daarbij speelt. 

Gecijferdheid en burgerschap: Tour door de bibliotheek – Jolijn Faber en Josja Pieterse (Probiblio)

Benieuwd hoe bibliotheken inspelen op de rol van gecijferdheid in burgerschapsvraagstukken? Jolijn Faber en Josja Pieterse, adviseurs bij Probiblio, nemen je mee in wat bibliotheken in samenwerking met partners kunnen betekenen voor volwassenen op weg naar zelfredzaamheid en volwaardige participatie. Zij bespreken op welke thema’s bibliotheken inzetten voor deze doelgroep. Want het dagelijks leven en de alledaagse situaties gaan gepaard met gecijferde situaties. Ga mee op een tour door de bibliotheek aan de hand van voorbeelden uit de sector.

Praktische informatie

Datum:

dinsdag 26 maart 2024

Tijdstip:

10.00-16.30 uur, inloop vanaf 09.30 uur

Locatie:

Cursus- en vergadercentrum Domstad,
Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht

Deelname:

gratis

Organisatie

De conferentie Gecijferdheid Telt Mee wordt georganiseerd door Hogeschool Utrecht, CINOP en Universiteit Utrecht en mede mogelijk gemaakt door het Tel Mee Met Taal programma. Dit is tevens het multiplier event van het internationale project Numeracy in Practice.

Gecijferdheid telt mee
CINOP
Universiteit Utrecht

Voor vragen kunt u e-mailen naar: gecijferdheid@hu.nl

Voor updates kunt u ons ook volgen op LinkedIn.